Samen op pad
Welkom Voor wie? Wie ben ik? Hoe werk ik? Contact Activiteiten Inspiratie Nieuwsbrief

Zelfvertrouwen

Hoe komt het toch…?

 

Hoe komt het toch dat als ik iets zeg, dit soms helemaal anders overkomt dan dat ik bedoel?

Wees helder en krachtig

Gevoelige of onzekere mensen vinden het soms moeilijk om helder over te brengen wat ze bedoelen. Omdat ze zo gevoelig zijn aan opmerkingen, zullen ze hun eigen opmerkingen heel zacht en vooral niet kwetsend maken. Maar vaak heeft dit tot gevolg dat de boodschap niet overkomt (zoals je kon merken in bovenstaande voorbeelden).

 

Tips/ Aan de slag

- Weet dat niet iedereen zo gevoelig of onzeker is als jijzelf

- Weet dat niet iedereen diezelfde voelsprieten heeft als jij

- Pas daarom je communicatie aan: wees helder en krachtig

 

Maar

Wees helder en krachtig….

...Op een manier die bij jóu past!

 

Soms krijg je als gevoelig of onzeker persoon vele tips om assertiever en duidelijker te communiceren. Vaak zullen er goede tips tussen zitten, maar misschien heb je ook al ervaren dat sommige tips voor jou totaal niet werken. Je hebt het gevoel dat je anders moet zijn dan je bent. Alsof je harder en botter zou moeten worden. Als dit niet goed voelt, dan zal je de tips waarschijnlijk één keer proberen en weer overboord gooien, want je merkt dat ze voor jou niet werken of dat je je er niet goed bij voelt!

Daarom is het zo belangrijk om een manier te vinden die goed bij jou past! En hoe vind je die? Wel, dat is een beetje persoonlijk voor iedereen. Jij bent uniek, dus ook jouw manier zal uniek zijn. Ik zal je op weg helpen door mijn manier, die ik zelf heb bedacht en die goed voelt, aan jou uit te leggen.

 

                  

 

Voorbeeld

Je collega praat luid aan de telefoon en je hebt daar last van; zo kan jij je niet concentreren op je werk. Je wil dit kenbaar aan hem maken zodat hij hier in de toekomst rekening mee kan houden.

 

Zoek jij een gesprekspartner? Neem contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek!

 

Note: Dit artikel is niet bedoeld als wetenschappelijke uiteenzetting of als een allesomvattende waarheid. Het is een artikel dat tot doel heeft mensen te inspireren en aan te zetten tot nadenken en reflectie!

Laat ik aan de hand van een voorbeeld uitleggen wat mogelijke oorzaken en oplossingen kunnen zijn.

Je herkent het wel. Je zegt iets en die ander reageert totaal anders dan je verwacht of gehoopt had. Met de handen in het haar, vraagtekens in je hoofd en de frustratie duidelijk voelbaar druip je af. Wat ging er mis? Waarom kreeg ik zo’n vreemde reactie?

 

Herkenbaar?

Subassertief gedrag

Een eerste manier om de boodschap aan je collega over te brengen zou kunnen zijn, dat je eens goed zucht. In de hoop dat je collega dit opmerkt, in de hoop dat hij weet waarom je zucht, in de hoop dat hij weet wat er vervolgens van hem verwacht wordt (stiller praten),… Je merkt het: in de hoop dat… Deze zucht is een vaag signaal. Grote kans dat het niet op de juiste manier overkomt bij je collega. Vaak zetten we dit subassertief gedrag in als we het lastig vinden om de ander aan te spreken op zijn gedrag. Maar het resultaat is vaak dat de ander het niet opvat zoals je bedoelde en jij met je ergernis blijft zitten.

 

Voelsprieten

Een andere manier van het kenbaar maken van je boodschap zou de volgende kunnen zijn:

"Goh collega, je praat wel erg luid aan de telefoon he?"

Waarop je collega vervolgens antwoordt: "Mwa, volgens mij valt dat wel mee." Gevolg: grote kans dat je collega verder gaat met zijn werk en deze ‘tussen neus en lippen door’-opmerking zo weer vergeten is.

Verbaast dit jou? Als iemand tegen jou zou zeggen dat hij vindt dat je luid praat, zou je dit zomaar naast je neerleggen? Of zou je denken: “Ai, hij vindt dat ik erg luid praat. Ik zal de volgende keer maar wat zachter praten, want blijkbaar vindt hij dat niet zo leuk.”

Een zin die voor mijzelf (ikzelf ben ook een gevoelig persoon) zou passen in het voorbeeld met de luid-pratende collega is:

 

"Goh collega, zou je de volgende keer iets zachter willen praten? Want door je luide stem kan ik me moeilijk concentreren."

 

Waarom werkt dit?

1. De boodschap is duidelijk en helder: Ik stoor me en zou graag willen dat hij daar rekening mee houdt.

2. Ik leg uit waaróm ik graag zou willen dat hij er rekening mee houdt (ik kan me namelijk moeilijk concentreren).

3. Het is NIET hard, kwetsend of bot! Het feit dat ik met een vraag begin, helpt me ook om de drempel tot het uiten van mijn ongemak te verlagen. Als ik deze vraag stel, zal ik tevens mijn stem gebruiken. Door deze op een vragende, zachte, maar toch duidelijke manier uit te spreken, creëer ik een zachte, niet kwetsende sfeer waarin ik me goed en daardoor veilig voel om mijn boodschap over te brengen.

 

Houd twee zaken in de gaten:

 

Is de boodschap helder voor de ander (dus niet alleen voor jou...)?

 

Doe het op een manier die bij jou past!

 

Veel succes met het ontdekken van jouw manier!

 

Wil jij je ook weer wat sterker in je schoenen voelen staan? Dan is dit iets voor jou!

 

 

                  

 

Merk je dat je nu zelf bent gaan doordenken, gaan afleiden en zelfs conclusies hebt getrokken?

Wel, als je wat gevoeliger of onzekerder bent, pik je soms extra goed signalen op met jouw voelsprieten. Je pikt het ongenoegen van de ander op en houdt hier rekening mee.

Let wel: niet iedereen heeft diezelfde goed ontwikkelde voelsprieten. Dat wil zeggen dat dus niet iedereen met jouw opmerking aan de slag gaat.

 

Hou hier dus ook rekening mee!